26.04.2022
COMUNICAT
Prim
procuror Ion Veștemean, în calitate de purtător de cuvânt al Parchetului de
pe lângă Tribunalul Sibiu, este împuternicit să aducă la cunoștința opiniei
publice următoarele:
În
dosarul penal cu nr. 192/P/2019 al Parchetului de pe lângă Tribunalul Sibiu
privind săvârşirea unor infracţiuni de corupţie şi în legătură cu serviciul
de către mai mulţi agenţi de poliţie rutieră din cadrul I.P.J. Sibiu –
Serviciul Rutier – Biroul Drumuri Naţionale şi Europene, prin rechizitoriul
din data de 06.07.2022 s-a dispus trimiterea în judecată a unui număr de 20
de inculpaţi, toţi având calitatea de agenți de poliţie, pentru săvârşirea,
în perioada februarie 2020 – noiembrie 2020, a unui număr total de 191 de
infracţiuni de luare de mită, abuz în serviciu şi favorizarea făptuitorului.
La
finalizarea anchetei penale s-a concluzionat că agenţii rutieri trimişi în
judecată, au dezvoltat şi au aplicat preponderent,
două moduri de operare în privinţa săvârşirii infracţiunilor de luare de
mită, care, în linii generale, respectau următoarele etape:
I.
La momentul în care agenții de poliție rutieră aflați în exercitarea
atribuțiilor de serviciu, utilizând autospecialele MAI, se hotărau să nu
constatate abateri la regimul rutier în schimbul primirii unor foloase
necuvenite;
- etapa
de preconstituire a situației premise pentru comiterea faptelor de
corupție, în care se
pornea aparatura radar din dotarea
autovehiculelor MAI, astfel încât putea fi observată abaterea de la regimul
rutier comisă de participanții la trafic, fără însă a acționa butonul de
înregistrare a aparaturii radar. În acest context, polițiștii rutieri
observau că un anumit participant la trafic a săvârșit o abatere
contravențională, dar care însă nu era înregistrată pe suport optic (n.n. memoria aparaturii radar), polițistul creându-și astfel
posibilitatea de „a-l ierta” pe
șoferul contravenient, fără a fi sesizabilă această iertare în urma
verificărilor superiorilor.
- etapa procedurii de
legitimare, în care se purta discuții
cu acele persoane pentru a se putea concluzia
asupra „siguranței” în privința
săvârșirii unor fapte de corupție,
polițistul îl „descosea” pe
potențialul mituitor cu scopul de a se convinge că avea să fie păstrată
confidențialitatea asupra actelor de corupție
- etapa „sperierii” sau a
vulnerabilizării potențialului mituitor în care îi comunica faptul că ar fi
fost înregistrat cu aparatura radar (n.n.
înregistrare care în realitate nu exista) comițând, de regulă, o abatere
contravențională gravă care ar atrage aplicarea unei sancțiuni
contravenționale principale, avertismentul sau amenda contravențională, și
măsura complementară a reținerii permisului de conducere, realizând astfel
timorarea contravenientului.
Scopul determinat, era de
a i se inocula pretinsului contravenient ideea că urmează a suferi rigorile
legii, urmând a-i fi suspendată exercitarea dreptului de a mai conduce
autovehicule pe drumurile publice (n.n.
această măsură complementară era apreciată de către covârșitoarea majoritate
a contravenienților drept cea mai aspră sancțiune), context în care, în
multe situații, pentru a scăpa de sancțiune, cel oprit în trafic lua decizia
de a recurge la comiterea unei fapte de dare de mită în raport de polițistul
rutier.
- etapa consumării
faptelor de corupție în forma primirii și respectiv remiterii mitei, în care
agenții de poliție se deplasau
la potențialul mituitor având asupra lor clip-boardul în care se afla topul
cu procese-verbale tipizate, care avea ca unic scop disimularea sumelor de
bani primite cu titlu de mită. Mituitorul executa activitatea de remitere a
mitei, fie prin punerea mitei în mod disimulat în interiorul actului
anterior restituit de polițist, fie prin așezarea sumei de bani date cu
titlu de mită în interiorul clip-boardului aflat în mâinile polițistului,
acesta din urmă închizând imediat coperțile acestui obiect.
-
etapa în care polițistul, lăsând
impresia unui favor realizat mituitorului prin neluarea măsurilor legale, îi
permitea pretinsului contravenient părăsirea acelui loc fără a dispune
măsurile legale, situație în care ambii participanți la comiterea faptelor
de corupție erau mulțumiți, respectiv agentul rutier era mulțumit de
foloasele necuvenite obținute. Neexistând o înregistrare a abaterii la
regimul rutier stocată în memoria aparaturii radar, era foarte puțin
probabilă descoperirea faptei, în timp ce mituitorul, având falsa
reprezentare că s-ar fi putut dispune măsuri sancționatorii față de acesta,
era satisfăcut de împrejurarea că nu i s-au aplicat măsurile legale, astfel
încât era foarte scăzut riscul de a denunța faptele de corupție la care a
fost părtaș.
-
etapa în care
după plecarea mituitorului, în
habitaclul autospecialei MAI sau în exteriorul acestei, polițistul care a
primit efectiv mita de la pretinsul contravenient proceda, de regulă, la
împărțirea acesteia cu colegul său de echipaj.
II.
În ipoteza în care din diverse motive era înregistrată abaterea de la
regimul legal de viteză, încât era necesară întocmirea actului de
sancționare contravențională, agenții rutieri au adaptat modul de operare
anterior descris, cu mențiunea că, în cadrul etapei de speriere sau timorare
a șoferului, aceștia denaturau adevărul, comunicându-i potențialului
mituitor o viteză de deplasare superioară celei constatate de aparatura
radar care ar agrava răspunderea contravențională, dându-i-se de înțeles
șoferului că i se va reține permisul de conducere.
În final, de cele mai multe ori, acel
șofer prelua inițiativa la corupție și îl mituia pe agentul rutier, care
apoi proceda la întocmirea actelor de sancționare având în vedere viteza
reală constatată de radar, spunându-i-se apoi mituitorului că i s-ar fi
efectuat un favor prin stabilirea unei viteze inferioare, cu consecința
nereținerii permisului de conducere.
Referitor la faptele de
abuz în serviciu reținute în sarcina unor inculpați, se impune a se preciza
că acestea au fost comise prin neluarea măsurilor legale în cadrul punerii
în executare a unor etape ale modului de operare adoptat în privința
faptelor de corupție, care însă nu s-au consumat ca urmare a renunțării de
către polițiști la rezoluția infracțională inițială de a obține foloase
necuvenite.
Urmărire penală a fost efectuată de către procurorul din cadrul Parchetului
de pe lângă Tribunalul Sibiu, împreună cu lucrători de
poliție judiciară din cadrul Serviciului Județean
Anticorupție Sibiu, beneficiind de sprijinul Direcției Generale
Anticorupție – Structura Centrală și serviciile județene, Serviciul de
Acțiuni Speciale din cadrul I.P.J. Sibiu, Brigada Specială de Intervenție
„Vlad Țepeș” din cadrul Jandarmeriei Române.
Precizăm că
trimiterea în judecată a inculpaților este o etapă a procesului penal
reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului
procesual în vederea judecării unei cauze penale, activitate care nu poate
în nicio situație să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL SIBIU